Fálame de paz, Nené

(asoleyáu’l 13 d’abril de 2009 n’Asturnews)

Marchónos Nené Losada Rico, una bona escritora nos peores momentos pa selo escribiendo n’asturianu. Una muyer que prestaba tratar, cariñosa, dulce, amable y nada allabanciosa pa consigo mesma.

Los que tuvimos la suerte de tratala en dalguna ocasión pudimos conocer a esta muyer cola que prestaba falar, pero sobremanera, a la que prestaba sentir. Alcuérdome de vela recitando poemes de memoria con una facilidá ablucante y con una voz sele, pero firme, dulce pero enllena de mensaxes que pocos autores de la so xeneración fueron a espresar nos sos testos. Y too esto cerca de los noventa años.

Cola marcha de Nené, desapaez tamién una xeneración que foi pasu ente pasu dexándomos solos, la Xeneración de la Posguerra, a la que pertenecíen autores como María Josefa Canellada, Mánfer de la Llera, Eva González, Llorienzu Novo Mier y tantos otros, que tampoco nun tán yá con nós.

Esta xeneración foi ponte perimportante ente los escritores d’entamos del sieglu XX y el modernu movimientu lliterariu de finales de sieglu. Nené y los demás de la so Xeneración caltuvieron viva (unos con más aciertu, otros con menos), la llama de la lliteratura escrita en llingua asturiana na llarga dictadura. Colos sos testos medraron munchos de los escritores que dempués diben formar parte del Surdimientu, n’ellos atoparon la xustificación hestórica a una recuperación lliteraria en llingua asturiana, los pegoyos pa sofitase y da-y fuelgu a una lliteratura que venía perdiendo puxu.

De la mesma forma Nené atopare’l so finxu nel Padre Galo, un escritor al que tuvo mui cerca. A Nené prestába-y cuntar los sos alcuentros con esti escritor muertu poco dempués de la fin de la Guerra, que conociere a so madre más que la propia escritora y que Losada recordaba con ciñu. Supongo que la hestoria, tamién la de la lliteratura, ye cíclica.

Nené dexónos, pero la so lliteratura va siguir siempres con nós. Vamos echala de menos, claro que sí, pero lleendo los poemes podremos recordar la so voz recitando, tienra y enllena d’amor: “Con palabrinas d’amor / Fálame de paz na tierra” escribió Nené. Descansa en paz nel cielu, contésto-y, esperando que me sienta ellí onde tea.

Esta ye la meyor oración que se pue rezar por ella:

 

FÁLAME DE PAZ NA TIERRA


Con palabrinas d’amor

fálame de paz na tierra.

¿Ónde ta la palombina blanca?

¿qué foi d’el.la…?

 

Dime que nun ya verdá

eso que la xente piensa

que, ha muito, a la palombina

tiénenla presa.

 

Ya dicen que la probina

inda nel sou picu l.leva

una ramina d’olivu

que se foi quedando seca.

 

Si la hestoria ya verdá,

inventa pa mi outra nueva

con palabrinas d’amor;

fálame de Paz na tierra.


Nené Losada Rico

 

 

Espublizáu por

Máster en Sociedá de la Información y el Conocimientu na UOC, Grau en Periodismu pola UDIMA, Especialista n'asturianu nel Máster de Profesoráu, Diplomáu en Turismu y Especialista en Xestión Cultural pola Universidá d’Uviéu. Anguaño preparo la mio tesis doctoral. Tengo trabayao en medios como la Cadena Ser, Onda Peñes, Asturnews... Dende 2007 presento programes na TPA, como Xente de casa y el recién Territoriu Sidreru. Los llunes en Noche tras noche, falo na RPA. En 2012 escoyéronme pa presidir Iniciativa pol Asturianu, lo que compaxino cola direición de la revista Formientu, el trabayu como profesor en dellos cursos, xestor cultural, amás d'otres xeres profesionales, culturales y reivindicatives. Dende 2016 exerzo como profesor de llingua asturiana y lliteratura n'institutos.

Dexar un comentariu

La to cuenta de corréu nun va espublizase.